Begin maart 2020 werd de impact van de verspreiding van het Coronavirus ook in Nederland duidelijk.

 

Zo hield op 16 maart minister-president Mark Rutte zijn historische toespraak. "Veel mensen het gevoel hebben dat we in een achtbaan zitten, die steeds harder gaat rijden. De maatregelen zijn ongekend", aldus Rutte. Hij benadrukte dat bij de maatregelen deskundig advies leidend is. De enige verstandige manier is gebruik te maken van wetenschappelijke kennis en feiten.

 

Vanzelfsprekend heeft de Coronacrisis ook een belangrijke impact gehad op ons bureau en onze klanten. Zo hebben onze collega’s van G-workplace in een paar dagen het landelijke noodnummer 0800-1322 opgezet, met een gedistribueerd callcenter daarachter. Het is een initiatief van onze klant, de Protestantse Kerk in Nederland. Inmiddels zijn de EO en twee ministeries aangehaakt.

 

Hier het verhaal van 0800 1322 in hoofdlijnen:

15 maart 
Op zondagmiddag 15 maart kregen we een telefoontje van onze opdrachtgever PKN om te onderzoeken of het mogelijk is om op korte termijn een hulplijn in het leven te roepen. Nog diezelfde middag zijn we gaan schakelen met een aantal leveranciers. 

16 maart
Maandag 16 maart, rond 12:00, stond een eerste functioneel ontwerp klaar. Later die middag was er ook een kostenplaatje gemaakt voor PKN voor het inrichten van een 0800 nummer.

17 maart
Na een formeel akkoord van onze opdrachtgever, is op 17 maart de oplossing gerealiseerd en ingericht.

18 maart
18 Maart om 10:00 zijn we gaan testen en om 11:00 was de hulplijn #Nietalleen.nl een feit. We zijn gestart met 15 toestellen, uitgeleverd aan medewerkers van Ondersteuning Gemeenten.

20 maart
20 Maart zijn we opgeschaald van 15 naar rond de 25 toestellen. En was ook het Wallboard gereed. Dit Wallboard geeft een live weergave van beschikbare agenten en inkomende gesprekken.

23 maart
In deze week daarna zijn we zelfs opgeschaald naar 50 toestellen. Ook zijn er 50 vrijwilligers actief!

30 maart 
Opschaling naar 400 extra toestellen!

 

Tenslotte:

De bekendheid groeit hard. Inmiddels draait ook de Mediamolen op volle toeren:

  • Elke werkdag is er op NPO2 een kort tv programma #Nietalleen,
  • Verschillende kranten publiceren advertenties
  • Ook zijn er spotjes te horen op enkele radiozenders
  • Social media is op gang gekomen via Facebook en twitter

Impact:

Er zijn meer dan 1500 contacten geweest waarvan ongeveer de helft gekoppeld is aan een lokaal initiatief. De andere helft zijn mensen die even hun verhaal kwijt willen.