Zijn documenten lastig terug te vinden op het intranet? Heeft uw organisatie of business unit een overload aan informatieproducten, datasets, dashboards en rapportages en wilt u die beter vindbaar maken voor uw medewerkers? Zoek niet langer! Alle informatie die relevant kan zijn voor u en uw medewerkers maken wij vindbaar binnen het Dataloket.
Elke vorm van informatie toegankelijk en inzichtelijk
Het Dataloket is een digitaal dataportaal waarmee alle informatiestromen en datasets binnen uw organisatie worden gebundeld, gevisualiseerd en toegankelijk gemaakt voor (geautoriseerde) gebruikers. Via één gebruiksvriendelijke zoekinterface, gebouwd op Elasticsearch, hebben uw medewerkers toegang tot de informatie in alle gekoppelde databronnen. Met één zoekopdracht zoekt u door meerdere informatiesystemen. De focus van deze SaaS-oplossing (software-as-a-service) is op informatieproducten en datasets. Het Dataloket biedt naast (ruwe) data ook kant-en-klare informatieproducten, zoals rapporten, geo-kaarten en datavisualisaties. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om zelf bronnen toe te voegen.
Het Dataloket is dé oplossing om diverse losse data (as)sets en vaste databronnen binnen één dataplatform te combineren, te presenteren, te monitoren en te delen.
Lees meer over het Dataloket op Analyze.nl
Makkelijk zoeken met de zoekfunctionaliteit van het Dataloket
De zoekfunctionaliteit van het Dataloket is vergelijkbaar met Google. Zo krijgt u suggesties tijdens het typen van de zoekopdracht. Door tags (metadata) toe te kennen aan content, kunt u zoeken op thema. Snel informatie terugvinden die u regelmatig gebruikt? Importeer zelf content in Dataloket en voeg bronnen toe aan het lijstje favorieten. Indien gewenst koppelen wij de bronnen naar uw eigen serviceportaal, met de mogelijkheid om extra bronnen te integreren.
Ontsluiten van verschillende informatiebronnen
Vrijwel alle mogelijke informatiebronnen kunnen worden ontsloten in het Dataloket, ongeacht de vorm waarin de data is opgeslagen. Dat geldt zowel voor uw eigen (interne) bronsystemen als voor publieke (externe) databronnen. Het Dataloket biedt naast (ruwe) data ook kant-en-klare informatieproducten, zoals rapporten, geo-kaarten en datavisualisaties. Het Dataloket biedt ook de mogelijkheid om zelf bronnen toe te voegen. Voorbeelden van databronnen die in de praktijk al aan het Dataloket zijn gekoppeld, zijn:
- Databanken Systemen waarin besluiten en vergunningen staan
- Selectie uit document management systeem
- PowerBI Online
- Tabulars (office data connection files)
- Shiny Server
- CBS data
- Data Warehouse
- GEOinformatiesystemen zoals: ArcGIS Online, GeoNetwerk, GeoWeb
- Azure Web Apps
- Data uit vergelijkingssites als waarstaatjeprovincie.nl
- Sequel Server Report Server
- Power BI report server
- Web content
- Tableau server
- Azure Blog storage
- (s)FTP locatie
Inzicht in documentbeheer met het dashboard van Dataloket
Een extra functionaliteit van het Dataloket is het dashboard, waarmee u kunt zien welke content het meest wordt bekeken binnen de organisatie. Zo heeft u inzicht in welke bronnen en welk type content het meest worden geraadpleegd en wat de meest gebruikte zoektermen zijn. Ook ziet u het aantal unieke bezoekers per periode en wat de meest actieve afdelingen binnen de organisatie zijn. Zo geeft het dashboard een duidelijk inzicht in de adoptie van Dataloket binnen de organisatie en kunnen wij afdelingen waar nodig assisteren. Daarnaast helpt het Dataloket u ook bij het bepalen van investeringskeuzes: of u wel of niet meer gebruik maakt van bepaalde bronnen en bijbehorende softwarelicenties. Heeft u bijvoorbeeld een omgeving met veel managementrapportages die uw beheercapaciteit onder druk zet? Dan helpt het Dataloket u te onderbouwen naar de business welke managementrapportages wel en niet gebruikt worden.
Toegangsrechten per informatiebron
U bepaalt zelf of informatie openbaar is of alleen inzichtelijk voor (specifieke groepen in) de eigen organisatie. Zo kunt u medewerkers en gasten machtigen en bepalen wie welke toegangsrechten krijgt per bron, gebaseerd op de (Azure) Active Directory rollen en rechten van uw organisatie.
Provincie Zuid-Holland maakt gebruik van het Dataloket
De provincie Zuid-Holland maakt al gebruik van het Dataloket en heeft als doel een transparante en open provincie te realiseren. Dit doet zij door zoveel mogelijk gegevens van de provincie Zuid-Holland te ontsluiten, tenzij er een wettelijke of bestuurlijke noodzaak is om dat niet te doen. Daarnaast stimuleert de provincie (her)gebruik van data en documenten. Via het Dataloket kunnen provincie, gemeenten en ketenpartners werken aan concrete thema’s. De provincie nodigt gemeenten en partners dan ook uit mee te bouwen aan het loket.
Wilt u het Dataloket in de praktijk ervaren?
Wilt u meer informatie? Wij vertellen u graag meer over de mogelijkheden van het Dataloket. Neem gerust contact op met Wouter Huijzendveld via voor meer informatie via e-mail, telefoon of maak gebruik van onderstaand contactformulier.
Neem contact op met
Wouter Huijzendveld
KBenP Business Intelligence
Wij zien business intelligence niet als een eenmalige oplossing, maar als de basis voor een continue verbetering van uw bedrijfsprocessen. Wij helpen u bijvoorbeeld om datagedreven te werken. We gebruiken bestaande data en informatiestromen om voorspellingen te maken of een voorstel te doen voor het ondersteunen van toekomstige besluiten. Wij leveren expertise en training op het gebied van datamanagement en data science, waarmee u de waarde van uw data als strategisch bedrijfsmiddel vergroot. Daarnaast ontwikkelen en implementeren wij search-driven applications, zodat uw klanten en medewerkers altijd en overal beschikken over relevante informatie.
Neem contact op
Wouter Huijzendveld
Ik laat u graag zien hoe het Dataloket kan bijdragen aan een efficiënter werken in uw organisatie. Voor vragen kunt u mij altijd een mail sturen of even bellen.
06-10395935
wouter.huijzendveld@kbenp.nl
Ook kunt u direct een demo inplannen met één van onze specialisten.