Zijn documenten lastig terug te vinden in het intranet? Heeft uw organisatie of business unit een overload aan informatieproducten, datasets, dashboards en rapportages en wilt u die beter vindbaar maken voor uw medewerkers? Zoek niet langer! Alle informatie die relevant kan zijn voor u en uw medewerkers maken wij vindbaar binnen Dataloket.

Elke vorm van informatie bereikbaar en inzichtelijk

Het Dataloket is een centrale oplossing gebouwd op Elasticsearch. Via één gemakkelijk bruikbare interface hebben uw medewerkers toegang tot informatie vanuit verschillende bronnen. De focus van de SaaS-oplossing (software-as-a-service) is op informatieproducten en datasets. Met één zoekopdracht zoek je door meerdere informatiesystemen. Diverse bronnen worden gekoppeld in één systeem, waarmee het makkelijker wordt om gegevens te zoeken en te vinden.

Het Dataloket is dé oplossing om diverse losse data (as)sets en vaste databronnen binnen één dataplatform te combineren, te presenteren, te monitoren en te delen.

Ontsluiten van verschillende informatiebronnen

Vrijwel alle mogelijke informatiebronnen kunnen we ontsluiten in Dataloket, zowel eigen bronsystemen als publieke datasets. Het dataplatform biedt naast (ruwe) data ook kant-en-klare informatieproducten, bijvoorbeeld rapporten, geo-kaarten en datavisualisaties. Dataloket biedt ook de mogelijkheid om zelf bronnen toe te voegen. Voorbeelden van bronnen die wij eerder al gekoppeld hebben zijn:

  • Databanken Systemen waarin besluiten en vergunningen staan
  • Selectie uit document management systeem
  • PowerBI Online
  • Tabulars (office data connection files)
  • Shiny Server
  • CBS data
  • Data Warehouse
  • GEOinformatiesystemen zoals: ArcGIS Online, GeoNetwerk, GeoWeb
  • Azure Web Apps
  • Data uit vergelijkingssites als waarstaatjeprovincie.nl
  • Sequel Server Report Server 
  • Power BI report server 
  • Web content 
  • Tableau server 
  • Azure Blog storage 
  • (s)FTP locatie

Dataloket zoekfunctie.pngMakkelijk zoeken met de zoekfunctionaliteit van Dataloket

De zoekfunctionaliteit van Dataloket is vergelijkbaar met Google. Zo krijgt u suggesties tijdens het typen van de zoekopdracht. Door tags (metadata) toe te kennen aan content, kunt u zoeken op thema. Snel informatie terugvinden die u regelmatig gebruikt? Importeer zelf content in Dataloket en voeg bronnen toe aan het lijstje favorieten. Wij koppelen indien gewenst naar uw eigen serviceportaal voor de mogelijkheid om een verzoek in te dienen om extra bronnen te integreren.

Toegangsrechten per informatiebron

U bepaalt zelf of informatie openbaar is of alleen inzichtelijk voor (specifieke groepen in) de eigen organisatie. Zo kunt u medewerkers en gasten machtigen en bepalen welke toegangsrechten ze hebben per bron, gebaseerd op de (Azure) Active Directory rollen en rechten van uw organisatie.


Een goede adoptie met het dashboard van Dataloket

Een extra functionaliteit van Dataloket is het dashboard, waarmee u kunt zien welke content het meest wordt bekeken binnen de organisatie. Zo heeft u inzicht welke bronnen en welk type content het meest geraadpleegd worden en wat de meest gebruikte zoektermen zijn. Ook ziet u het aantal unieke bezoekers per periode en wat de meest actieve afdelingen zijn. Zo geeft het dashboard een duidelijk inzicht in de adoptie van Dataloket binnen de organisatie en kunnen wij afdelingen waar nodig assisteren. Daarnaast helpt het u ook bij het bepalen van investeringskeuzes: of u wel of niet meer gebruik maakt van bepaalde bronnen en bijbehorende softwarelicenties. Heeft u een omgeving met veel managementrapportages die uw beheercapaciteit onder druk zet? Dan helpt het Dataloket u te onderbouwen naar de business welke managementrapportages wel en niet gebruikt worden.

dataloket Kevin Otjes - Provincie Zuid holland.pngProvincie Zuid-Holland maakt gebruik van Dataloket

De provincie Zuid-Holland maakt al gebruik van Dataloket en heeft als doel een transparante en open provincie te realiseren. Dit doet zij door zoveel mogelijk gegevens van de provincie Zuid-Holland te ontsluiten, tenzij er een wettelijke of bestuurlijke noodzaak is dat niet te doen. Daarnaast stimuleert de provincie (her)gebruik van data en documenten. Via het Dataloket kunnen provincie, gemeenten en ketenpartners werken aan concrete thema’s. De provincie nodigt gemeenten en partners dan ook uit mee te bouwen aan het loket.


Wilt u Dataloket in de praktijk ervaren?

Wij demonstreren graag de mogelijkheden van dit dataplatform online of op locatie. Vraag een demo aan en ontdek de mogelijkheden van Dataloket voor uw organisatie.

Klik hier om een afspraak in te plannen met een van onze specialisten.

Kevin Otjes.jpg
Wilt u Dataloket in de praktijk ervaren?

Neem contact op
Kevin Otjes

Ik laat u graag zien hoe het Dataloket kan bijdragen aan een efficiënter werken in uw organisatie. Voor vragen kunt u mij altijd een mail sturen of even bellen.
 

06 - 42 53 31 33
kevin.otjes@kbenp.nl

KBenP Business Intelligence

Wij zien business intelligence niet als een eenmalige oplossing, maar als de basis voor een continue verbetering van uw bedrijfsprocessen. Wij helpen u bijvoorbeeld meer datagedreven werken. We gebruiken data uit het verleden om voorspellingen of voorstel te doen voor het ondersteunen van uw toekomstige besluiten. Wij leveren expertise en training op het gebied van datamanagement waarmee u de waarde van uw data als strategisch bedrijfsmiddel vergroot. Daarnaast ontwikkelen en implementeren wij search-driven applications, zodat uw klanten en medewerkers altijd en overal beschikken over relevante informatie.

Lees meer over Data Analytics en Business Intelligence